torstai 8. syyskuuta 2016

The SOFT'UP PRO Free Jumps

Kuten varmasti monet teistä tietävät, Free Jumpit on tehty parantamaan ratsastajien turvallisuutta ja samalla edistämään ratsastajien vaikuttamista hevoseen paremman tasapainon saavuttamisen kautta. Monet ovat käyttäneet näitä jalustimia jo vuosia - itse olen kiertänyt ne kaukaa. Kunnes..

c. Aada Lätti

Aapo alkoi hyppäämään entistä enemmän ja isommin. Se ei ole mikään vitsi etten mä meinaa pysyä sen hypyissä mukana. Mulla on välillä sellainen fiilis että häiritsen sitä hypyissä ja sitä en missään nimessä halua tehdä. Mä tiedän että mun täytyy päästä paremmin painon kanssa jalustimille ja oon treeannut sitä ihan hulluna niin sileällä kuin hypyissä. Kaipasin kuitenkin jotain lisäapua ja sainkin ehdotukseksi mm. liiman ja free jumpit. Niistä halvempaa, eli liimaa en ole vielä kokeillut, koska sain niin hyvän ensikosketuksen free jumppeihin kuukausi sitten.

Olen useita vuosia sitten ratsastanut erästä hevosta jolla oli free jumpit jalustimina. Niissä tosin ei ollut niiden nimikko jalustinhihnoja ja ne olivat varmasti ensimmäisiä free jumppeja koko Suomessa. Silloin jalustimet tuntuivat todella liukkailta ja tönköiltä jalkaan. En innostunut niistä ollenkaan ja en ymmärtänyt sen jälkeen syntynyttä hypetystä sitten yhtään. Vuosia olen siis karttanut noita jalustimia kunnes nyt epätoivoisena kokeilin niitä.

c. Aada Lätti

Kävin Ainossa kisoissa Tuikkeen kanssa ja starttien välissä oli niin paljon aikaa että päätin lähteä ihmettelemään mitä Putiikki Ainosta löytyy. Jumituin tietysti näiden jalustimien kohdalle ja ei mennyt kauaakaan kun huomasin juttelevani putiikin pyörittäjän Charlesin kanssa kaikesta mahdollisesta jalustimiin liittyvästä. Charles huomasi tietysti skeptisyyteni näitä jalustimia kohtaan ja antoikin minulle testijalustimet käyttöön Tuikkeen tokalle radalle.

c. Aada Lätti

Ajattelin että noh, tuleepahan testattua. Tuskin niissä mitään ihmeellistä on. Mutta olihan niissä.. Niin kornia kuin se onkin niin pakko myöntää että jalan saa ihan eri tavalla painumaan alas ja luottamaan siihen tukeen jonka jalustin antaa. Jalustimien "metallinapit" lisäävät hurjasti tuen tuntua ja oikein kiinnitettynä jalka ei kyllä voi jäädä kovin helposti kiinni tähän jalustimeen ratsastajan pudotessa. Näissä jalustimissa on ensiarvoisen tärkeää sijoittaa vasen jalustin vasemmalle ja oikea oikealle. Ja tuo avoimempi, muotoiltu osa pitää aina jäädä ulos. Mustissa se puoli on tietenkin vaikeampi hahmottaa, mutta värillisissä jalustimissa se väripuoli on nimenomaan se joka jää ulkopuolelle. Jalustinremmien mukana tulee myös "tahmeammat" gripit, joita itse aion käyttää vain hypätessä ja sileämpiä sitten aina muuten.

Jalustimet tuli siis testattua ja sen jälkeen mietin yön yli niiden hankintaa. Kun suuntasimme seuraavana päivänä Aapon kanssa viimeistelytreeneihin NFH:ta varten Ainoon Johkun treeneihin, päätin mennä vielä Putiikki Ainon kautta ja ottaa jalustimet sieltä mukaan. Hintaahan jalustimilla on, mutta ainakin tähän mennessä olen ollut niihin niin tyytyväinen että oksat pois. Etenkin jos olen nyt mennyt kaikki suokit ja Aapon noilla jalustimilla ja sitten rastastanut Akulla normi Hööksin leveillä kumijalkkareilla on olo ollut ihan erilainen. Kyllä ne vaan antavat niin paljon enemmän tukea jalalle, jolloin paino pysyy jalustimilla paljon paremmin.

Tein pienen videon myös tuosta Ainon reissusta, harmi ettei matskua ollut enempää :P Päällä muuten ESS:n takki, jota voi ostaa Putiikki Ainosta harmaana. Jos mulla ei olis jo miljoonaa takkia kaapissa valmiina, ostaisin myös tuon harmaan :D Hehe, materialismionni <3



Oletteko te käyneet Putiikki Ainossa? Siellä on kyllä valikoima ja asiakaspalvelu kohdillaan, Charles ottaa kaikki asiakkaat niin sydämellä vastaan ja koittaa kaikin tavoin olla avuksi. Kiva että Suomeenkin saadaan erilaisia uusia merkkejä koko ajan lisää, ei eletä ihan vaan nettikauppojen varassa. Putiikki Aino ja Smart Riders on mun mielestä hyviä esimerkkejä siitä, että hevoskansallekkin halutaan tuoda Suomeen uusia, laadukkaita ja erilaisia merkkejä :) Tulipas nyt paljon hypetystä mutta tulkoot!

Ja hei, oli muuten ihanaa kun niin moni vastasi sillon mun Instagram-tilillä mun kyselyyn noiden Free Jumpien väristä.. Oli tosi vaikeaa päättää minkä värin ottaisin mutta kyllä se musta vei voiton <3 Mutta kiitos kaikille ihanille lukijoille avusta!!

8 kommenttia

  1. Hienoa että sinäkin olet löytänyt tiesi Freejumppien onnelliseksi omistajaksi ja käyttäjäksi! Mulla on kahdet freejumpit, joista samanlaiset mustat Prot ostin kevään heppamessuilta ja toiset nyt kesällä kisoista, lite-mallin pinkit. Ja on ne vaan niin hyvät!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On ne kyllä ihan huiput :) Mun täytyy ehkä jossain vaiheessa investoida joku toinenkin väri :D

      Poista
  2. Noni, nyt mä oon liian kauan arpomut ja pohtinut noiden jalustimien suhteen. Mutta jos säkin vielä oot sitä mieltä että ne on paremmat kuin perusjalkkarit niin sit ne varmasti ovat! Nyt kauppaan... :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mee ehdottomasti hankkimaan jos vaan pystyt :) On tosi hyvät!!

      Poista
  3. Hienot jalustimet!

    On muuten tosi rasittavaa lukea Macillä blogiasi, kun some-kuvakkeet pyörivät tekstin päällä... Suunnilleen tossa pystykuvien oikealla puolella. Voisikohan sille tehdä jotain?

    VastaaPoista
  4. Mulla on ollut jo pari vuotta free jumpit, on hyvät :)

    VastaaPoista