tiistai 23. syyskuuta 2014

Oivalluksia

Eilen pääsin ihanassa kaatosateessa Caran kanssa TUNNILLE! Tämä tapahtui itse asiassa ihan vahingossa, kun menin naapuritallin kentälle hyppäämään ja siellä oli vanha tuttu juuri lopettanut hevosten kanssa siltä päivältä. P oli palannut kotiin Hollannista ja vaihdettiinkin siinä sitten hetki kuulumisia ennen kuin aloitin hommat Caran kanssa. Kuvaajaa ei valitettavasti ollut mukana, joten saatte tyytyä kesäisiin kuviin :)

P tulikin sitten nostamaan esteitä mun verkkailun jälkeen ja lopulta hän pääsi sitten ihan koutsin hommiin!Tajusinkin siinä sitten ekojen hyppyjen aikana, ettei kukaan koskaan ole katsonut mua Caran kanssa. En ole ollut missään valmennuksissa sen kanssa, eikä kisoissakaan kukaan ole koskaan katsonut meidän perään. Outoa. Joten olipa jo aikakin päästä silmän alle!

Kuva kesältä :)

Aloitettiin ihan pienellä ristikolla ja oikeassa kierroksessa. Viimeksi Cara on hypännyt kolmisen viikkoa sitten, joten virtaa riitti. Heti alusta asti P kehoitti mua pitämään tasaisemman tuntuman kohti estettä. Pidätteestä annoin liikaa periksi, jolloin laukan pituus kerkesi jo muuttua ja tein paikan löytämisestä hänen mukaansa haastavaa. Lisäksi mun piti istua paljon enemmän Caraa takaisin esteen jälkeen ja "lopettaa edellinen tehtävä" ennen kuin ratsastaisin sen jälleen jalan eteen kaarteeseen ja seuraavalle esteele.

P:n mielestä Cara hieman juoksi alkuun päin estettä ja siksi tehtiin useampi toisto pienellä ristikolla. Mulle haettiin tasaista tuntumaa, joka ei mene edes takas ja ponille malttia ja lähestymisiä lähemmäs estettä. Cara toimi lopulta hyvin tuolla yksittäisellä esteellä ja sittn aloitettiin ratatreei kaarevalla 6 laukan linjalla pystyltä okserille. Okserille Cara jäi ekalla kerralla hieman kauas ja esteen jälkeen se juoksi, eikä malttanut lopettaa ja rauhoittua tehtävästä pois, kun intoa oli niin paljon. Koska P halusi korjata ponia esteiden jälkeen reaktiivisemmaksi, nosti hän alkuun hyppäämämme ristikon pystyksi ja teimmekin pystyä hetken edes takaisin niin, että istui ponin aina rauhalliseen laukkaan ja siitä käyntiin suoralla hevosella heti esteen jälkeen. Kun se lopulta malttoi tässä tehtävässä, tuntui se tosi hienolta. Mä sain oikeasti kiinni siitä tasaisesta tuesta ja poni odotti kivasti mun alla.

Kuva kesältä

Sitten tultiin kaareva uudestaan ja aika paljon paremmin. Kaarevalta jatkettiin pitkän sivun keskellä olevalle pystylle ja sieltä päädyn läpi toisen pitkän sivun linjalle, jossa väli oli 16m. Linjalle en malttanut antaa laukan rullata kaarteessa tarpeeksi ja paikka löytyi turhan läheltä.

Tässä vaiheessa P painoittikin mulle, että kaarteessa mun täytyy muistaa sujua vielä paremmin, jotta se energinenkin poni oikeasti on mun edessä. Kun se laukkaa kaarteesta ja mun tuki pysyy tasaisena, malttaa se kyllä. Tultiin koko homma uudestaan käänteisessä järjestyksessä ja ai että mitä fiiliksiä sain! Alkuradan hypyt oli jotain ihan uutta Caraa - rentoja, napakoita ja esteen jälkeen se malttoi. P neuvoi mua kaarteissa työstämään sen vähän pyöreämmäksi ja se auttoi hurjasti siihen, että sain ponin rehellisesti jalan eteen, mutta rytmikkääksi. Kaarevaan linjaan tein toisin päin 7 askelta, jotta rytmi säilyisi rauhallisena ja vihdoin pääsin myös linjalle hyvässä laukassa ja odottaen.

Kuva kesältä

Pitkään aikaan en ole saanut omaan tekemiseen tollasta keskittymistä ja sellasta onnistumista, joka saisi mut näin tyytyväiseksi. Jotenkin se nyt löydetty tasaisuus toi mulle hirveästi lisää aikaa ja malttia lähestymisiin. Kyllä Johkukin on sanonut että saisin olla tasaisempi ennen estettä, mutta nyt oikeasti sain huomata sen tärkeyden ja kun palaute ponilta on tollasta niin jes.

Täytyy kysellä jos P kerkeäsi pitää mulle Retunkin kanssa tunnin, vaikka se ei nyt Ypäjälle lähdekkään. Totesin, että siellä olisi niin Caralle kuin Retulle vain yhdet luokat ja en viitsi niiden takia lähteä sinne asti, koska Caralle löytyisi kisat lähempää ja Retun ei olisi missään nimessä pakko hypätä noita hallikisoja..

Cara lähtee siis lauantaina Jokelaan seurakisoihin hyppäämään 80 ja 90 :) Ihana päästä ponnyn kanssa kisoihin pitkästä aikaa!

2 kommenttia

  1. Miksi p eikä peik?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Koska Cara ei asu Peikin naapurissa ja hän ei pitänyt tuntia! En kysynyt tältä tutulta saako häntä mainita blogissa nimeltä niin siksi näin..

      Poista