sunnuntai 13. huhtikuuta 2014

Nanning. Retu. Sunnuntai.

Noniin. Sitten olisi vuorossa viimeinen Nanning-postaus Retusta!


Alku sujui Retun kanssa sunnuntaina tosi hyvin. Sain Retun tosi rennoksi ja sain fiilistellä sellaista laukkaa, mitä en vielä koskaan ole aiemmin Retun kanssa päässyt kokemaan. Tässä sen taas huomaa, miten paljon estehevoset oikeasti tarvitsevat sitä säännöllistä ja kunnollista sileän työtä.

  
Verkan jälkeen siirryttiin verkkahyppyihin, jotka tein edelleen gramaaneilla. Näin sain Retun pysymään rentona ja se käytti itseään paremmin hyppyjen läpi. Niels oli tyytyväinen molempiin kertoihin, itse huomasin nyt videolta, että olisin saanut jäädä pystympään ylävartalon kanssa.


Sitten Niels otti gramaanit pois ja sain hypätä pienen verkkaradan. Rata sujui rennoissa merkeissä ja muuten ihan hyvin, kolmoselle otin vaan tutusti ja turvallisesti extra-askeleen. Kolmoselta neloselle oli 17m, minkä Niels halusi mun alkuun tekevän viidellä. Se teki meille tosi hyvää - Retu joutu odottamaan ja keskittymään hyppyyn.


Sitten oli vuorossa pidempi rata. Mukaan tulivat nyt siis sarja ja muutama yksittäinen este sekä kolmen askeleen linja. Tein edelleen viidellä askeleella 3-4 välin. Rata oli muuten ihan mukiinmenevä, mutta 5:lle tein viikonlopun ainoan ison askelvirheen. Retu ei kääntynytkään ihan niin nopeasti kuin ajattelin ja sen vuoksi etäisyys meni vähän ohi.. Niels oli jälleen tyytyväinen :)


Sitten onkin vuorossa tokavika rata. Musta rata oli rento ja myös Nielsin mielestä ihan kiva. Vikalle linjalle Niels pääsi taas moittimaan mua siitä, että mun täytyy aina varmistaa viimeiset askeleet ja odottaa mielummin hieman lähelle. Mulla on Nielsin mielestä usein hyvä etäisyys, jos vain malttaisin jatkaa isossa laukassa, mutta jostain syystä mun silmä sanoo aina että "ota yks lisää". Nielsistä on hyvä että odotan, mutta mun pitäisi jatkaa isommin kaarteesta ulos koska isommat luokat vaativat sitä.

Niels halusi mun seuraavassa radassa kiinnitävän huomiota siihen, että tasapainotan Retun todella huolellisesti esteen jälkeen. Ideana oli myös ottaa se kunnolla kiinni, jottei sen laukka pääse juoksevaksi kohti estettä, jolloin tiputuksia tulee herkästi.


Vika rata oli Nielsin mielestä sujuva ja hyvä. Nyt otin Retun paremmin kiinni esteen jälkeen ja maltoin silti jatkaa rytmissä senkin jälkeen. Retu tuntui skarpilta esteillä, ja varsinkin sarjalle tuli hienot hypyt.

Kotiläksyksi sain paljon puomitöitä, kavaletteja sekä rentoa hevosta läpi selän. Toivottavasti pääsen Retun kanssa myös seuraavalle kurssille ja saan näyttää edistymisen Nielsille :)

Mitä mieltä olitte Retun edistyksestä viikonlopun aikana? Mun mielestä meno ainakin rentoutui ja tasoittui huomattavasti :)

2 kommenttia

  1. On ne suokit vaan hienoja! Sullakin kaks loistoyksilöö ratsuna ;) olis kiva kuulla (itellä kun jatkuva hevoskuume mut opiskelut eka loppuun) millaisen oman hevosen sinä haluaisit ja onko sulla ollut jotain heppoja ratsutetavana, jotka olisi lähellä sitä mitä toivoisit hevoselta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niin on! Mä haluaisin täydellisen opetusmestarin joka opettaisi mua ja jonka kanssa saisin hypätä varmalla mielellä ekat isot luokat.

      Ratsutettavana mulla on ollut muutama todella hieno ja kiva hevonen, mutta ihan sitä itse täydellisyyttä ei ole tullut vastaan :) Hildasta jos saisi hevosen kokoisen ja vähän isompiliikkeisen niin siinä se voisi olla..

      Poista